Kuidas pääseda puidutoodetega Hiina turule? 14. märts 2012
Üha rohkem Eesti puidutööstusi vaatab Hiina turu poole, kanna kinnitamisel on edu pandiks usaldusväärne kohalik partner. Eesti Puitmajaliidu ettevõte RPM Grupp jagab oma kogemust.
„Arvestades väga suuri erinevusi ärikultuuris,
oli meil algusest peale selge, et edu saavutame ainult läbi hea
kohaliku partneri,” ütles mullu juunis esimesed näidismajad Hiinasse
saatnud Tartumaal tegutseva RPM Grupi müügiosakonna juhataja Indrek
Kuldkepp. Ta lisas, et firmal oli õnne leida hea kogemusega, aus ja
energiline esindaja Hiinas (www.rpmchina.com). Esimesed ettevalmistused
(hiinakeelne koduleht, esimene turukülastus) said alguse 2010. aasta
varakevadel.
Kuigi RPM on Eesti vanimaid ja tuntuimaid
palkmajatootjaid ja 21 aastaga on masintoodetud palkmajad jõudnud rohkem
kui 27 riiki üle maailma, sisenes ettevõte uuele eksporditurule pika
ettevalmistusperioodi järel. Esimeseks oluliseks sammuks oli ettevõtte
müügijuhi visiit Lõuna-Hiinasse. Kuldkepp tunnistas, et lootused Hiina
turule on suured, kuid praegu ollakse siiski veel sisenemisfaasis. Kolm
maja on Hiinas juba püstitatud, neljanda leping allkirjastamisel.
Läbirääkimised käivad selleks aastaks veel kahe väga suure ehitise
tarnimise üle.
Hiina kultuur ja tavad erinevad Euroopa omadest ja kohalikke olusid-tavasid tundmata võib üsna kergelt petta saada. Kuldkepp
hoiatas, et Hiinas on palju libaettevõtteid, kes sinisilmsed suurele
turule pürgijad tihti õnneks võtavad. „Ka meil oli kontakte sellistega.
Kuna taustauuringut Hiinas teha pole lihtne, siis on tõsise partneri ja
petise eristamine keeruline. On ju ka üldtuntud fakt, et hiinlased on
kärmed tooteid kopeerima, et siis juba Hiinas toota,” sõnas ta. Seega
peaks enne Hiina turule suundumist hoolikalt läbi mõtlema, kas
hiinlastel on ligipääs toote valmistamiseks vajaminevale toorainele ja
tehnoloogiale.
Tavapäraste pooltoodete ja toormega (saematerjal,
höövelmaterjal) praegu Hiina turule sisenemine on keerukas, kuna
ameeriklased ja kanadalased on eurooplastest tunduvalt odavamad,
tunnistas Kuldkepp. Shanghai sadamas maksab USA-st/Kanadast toodud
kalibreeritud, kuiv saematerjal 200 USA dollarit kuupmeetrist. Eestis on
kohapeal sama materjali hind kõrgem. Lisandub ju veel transport
Hiinasse. „Kui Hiina turule pürgiva puidufirma toodang on
teadmistemahukas ja tehtud toormest, mida Hiina turul vabalt saada pole,
on võimalused päris head. Kaugust karta ei maksa,” kinnitas ta.
Transport Hiina põhilistesse sadamatesse võtab ligikaudu neli nädalat ja
on poole odavam kui autotransport Inglismaale. „Kindlasti vajate head
kohalikku partnerit. See on edu pant,” soovitas Kuldkepp.